tisdag 29 maj 2012


Lingon

Idag körde min mamma mig och mormor till flygplantsen. Mormor och jag skulle ta flyget till Prag. Hon skulle ta med mig på några dagars extra ledighet. Jag hade fått resan som en födelsedagspresent. Mamma var väldigt avundsjuk och hade gärna följt med. Det är en underbar känsla att åka till Prag. Det är som att komma hem. Där kan jag gå runt på gatorna och höra mitt språk omkring mig. Så på människorna och tänkta "mmmm, jag är en av dem". Ibland får jag nästan hemlängtan.
 Jag är svensk, men jag är också tjeckisk. Suck. Hopplös situation. Jag  tror att om jag flyttade dit, helt hypotetiskt, så skulle jag ändå inte bli en av dem. Hänger liksom mitt emellan, i ingenstans. Svensk är jag och samtidigt inte. Jag uppskattar svenskar och Sverige lika mycket som jag uppskattar Tjeckien och tjeckier, men jag blir aldrig riktigt de ena eller det andra. Det vill jag inte heller. Ibland tänker jag att en del svenskar tror att alla invandrares högsta önskan är att bli svenskar. Varför då? Om man åker till Turkiet, vill man då bli turk eller en svensk i Turkiet?

På måndag nästa vecka ska vi resa hem igen. Om att går bra förstås. Det är inte säkert..

I Prag skall jag bland annat träffa Helena, min mormors syster. Hon är en varm och jätte rolig kvinna. Mamma säger att hon är vår släkts stora matriark och att hon har styrt och ställt de senaste 40 åren i vår familj. Nu är hon snart 75 år, men har ännu inte helt släppt taget om släkten. Hennes hårda och raka sätt kan bero på att hon har arbetat som obducent och patolog i hela sitt yrkesliv. Mycket konstigt yrkesval, om någon frågar mig. Obducent är en person som märkligtvis är intresserad av lik. Usch!
Mamma har berättat en rolig historia som är sann, om vad som hände en gång när Helena var och hälsade på i Sverige. Detta är nu många år sedan. Under den fantastiska Öststadstiden som mamma kallar det. Helena älskar lingon - och i Sverige har vi mycket skog. Alltså mycket lingon. Så mamma, mormor och Helena tillbringade en hel del tid ute i skogen bland myggen och plockade lingon. Lingonen skulle sedan tas ut ur Sverige och sedan smugglad in i Tjeckien. Naturligtvis fick man inte ta med sig något från det "förskräckliga" Väst. Detta gällde även lingon. Bärens röda färg var rätt men det fanns förmodligen någon illvilligt som skulle kunna förleda folket i Öst. Nu tror ni att jag hittar på men det gör jag inte och mamma har berättat värre historier än denna. I alla fall, efter flera dagar ute i skogen hade dom inte bara fått bölder över hela kroppen av myggbett utan också fått till en hel hink med bär.
Mormor kom på den genialiska idén att bären skulle frysas! Sedan skulle de slås in i tidningar och stoppas ner i Helens resväska. Visserligen tog inte flygturen så lång tid, men lingonen hann tina. Detta ledde till att det började rinna en misstänkt röd vätska, som luktade surt ur Helenas väska. Som just kommit till Prags flygplats, från det förskärckliga Väst! Precis, ingen helt tillfredsställande situation. Nu pratar vi terriorism! Både väska och Helena togs nu ut genom den lilla sidodörren och vidare till säkert förvar i väntan på ett möte med Herr-Förste-Förhörsledare som kysst varenda rött kommunit arsle för att få detta "jag-kan-kränka-och-hota-vem-jag-känner-för-inte-för-att-jag-duger-till-något-annat-men-just-därför-jobb". Hon släpptes efter förhör (förmodligen efter att ha mutat någon statsanställd med Marlboro cigaretter, ett par jeans som mammas kusin skulle ha fått och dessutom fått lova att obducera någon släkting till förhörsledaren för honom på ett fördelaktigt sätt). Väskan fick dock stanna kvar ett bra tag i väntan på teknisk undersökning. Vilket visade att det var lingon!

Nu tillbaka till dagens resa. man skulle kunna tro att folk lär sig av tidigare incidenter, men icke!
Mormor och jag reste iväg idag med 10 kilo frysta lingon som hon köpt på Willys. Mamma som försökte hjälpa till med bagaget lyckades knappt baxa ut den tunga väskan ur babageluckan. Gud vet vad som mer gömer sig i den. En halv gris? Jag har hört en jätte rolig historia om en sådan också! Mamma frågade mormor vad "människan" detvillsäga Helena, skulle med 10 kilo lingon till!?
Mormor tittade ogillande på mamma och förklarade att "männsikan" är gammal och därför vill passa på att äta lingon innan det hela är över. Jag antar att "det hela" är Livet. Det tycker jag hon gör helt rätt i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar